Nyår

Jag gillar inte nyårsafton och det på grund av flera olika saker.. För det första så intresserar det mig inte det minsta att festa. Dessutom tycker jag inte om alkoholdrycker. Dricker inte vin varken rött eller vitt, inte öl, inte snapps, inte konjak, inte whiskey. Kan på sin höjd dricka cider och någon enstaka drink, men jag dricker helst inte alls. Sedan gillar jag inte heller fulla människor eftersom de inte är sig själva och man vet aldrig vart man har dem och det är obehagligt. Så att gå ut och festa eller festa på nyårsafton har jag aldrig förstått poängen med och vad som är så roligt med det.

Sedan på nyår är jag livrädd för smällare och rakteter. Dessutom hatar jag ljudet för det är för högt och för plötsliga ljud. Är jätte rädd att få smällare och raketer på mig eller att de ska flyga in i min läghenhet. Håller mig helst inne på nyårsafton. Raketer är fint att se på om man kan se dem på långt håll. Men då ska det inte samtidigt smälla runt omkring där jag står.

Min katt är också rädd för smällare på nyårsafton och jag är orolig varje år att hon ska blir så rädd att det tar psykiskt på henne. Skulle önska man kunde hoppa över nyår.

Skulle vilja vara långt ute på landet utan alkohol , (möjligen cider att skåla med) där man nästan är helt ensam på nyårsafton och sitta där i ett hus med öppen spis, äta en god middag tillsammans med några vänner, spela sällskapspel och se på nyårsvakan på Skansen och sedan bara själv eventuellt gå ut på min egen gård och smälla några enstaka raketer, men egentligen skulle det räcka med de man eventuellt kan se på håll och de man ser på tv. Så vill jag fira nyår om jag ska fira. Slippa fester, fylla, en massa smällare och raketer. Gud så skönt det skulle vara.

Skulle kunna fira så om jag skulle valt att vara hos min pappa för han bor ute på landet och har en jättefin utsikt över vattnet där man kan se fyrvererier runt hela sjön, men då måste jag sova över och han har så litet och trångt. Kan inte heller lämna min flickvän ensam och framför allt inte min katt på nyårsafton. Någon gång i framtiden om jag får råd ska jag hyra en stuga över nyårs helgen långt ute på landet och ta med mig katten dit, där vi kan ha det lugnt och skönt hon och jag och min sambo.

Längtar tills det är över med nyår och då det kommer dröja ett helt år tills nästa gång. Tycker man skulle förbjuda privatpersoner att skjuta rakteter. Vore bättre att varje komun sköt upp reketer på en allmän plats i stället dit man kan åka om man vill uppleva dem. Som det är nu smäller folk inne på bostads områden och inne på gårdar där det är livsfarligt. Dessutom ekar det så mellan husen allt ljudet blir nästan dubbelt så högt. Folk har även fått raketer in genom sina fönster och någon raket som gjorde det fjuttade på en hel lägenhet. Dessutom har folk smällt sönder både ansikten och händer m.m. Helt vansinningt.

Jag förstår inte hur man kan lägga ner flera tusen på något som man smäller upp på några min? Skulle jag aldrig göra. Finns vettigare saker att lägga ner pengarna på. Det är totalt bortkastat med alla raketer och folk är dessutom helt tokiga. De köper hur mycket som helst. Super sig fulla och smäller på fyllan. Tror jag ska försöka göra något för att fyrvererier ska förbjudas för privat personer eller fixa så det blir en lag. Dessutom borde man inte få handla raketer förrän man är 21 år. Det är helt vansinningt som det är nu.

Hoppas ändå alla ni som kommer fira får en trevlig kväll i morgon .

Önskar er Gott nytt år.


image34

Kommentarer
Postat av: jonna

jo... nyårsafton är ett helvete... jag brukar inte heller direkt festa och vet inte alls hur det blir inatt... annorlunda vet jag iaf eftersom jag ska på klubb med en tysk killkompis. jag är otroligt kritisk mot raketer och det finns fler anledningar än de du har räknat upp; för folk som kommer från krig och har olika psykiska skador från det blir påminda om alla hemsktheter, dessutom är raketer otroligt miljöfarligt, mycket tungmetaller och gifter som rammlar ner från skyn när vi skjuter raketer... nej usch å fy för raketer på nyår! kram

2007-12-31 @ 12:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0