Bakning

I lördags så var jag jätteduktig. Jag bakade tre sorters bröd + kanelbullar. Grejen var bara att det skedde en liten olycka. Jag skulle smälta smör till en sats deg som jag höll på att blanda ihop. Satte en kastrull på plattan  och la i 150 g smör. Glömde bort kastrullen med smör så det brändes vid och började ryka ordentligt. När jag såg det lyfte jag av kastrullen som  satt fast och de heta, vidbrända smöret som hade blivit en fet svart massa stängte upp på min högerhand och jag  brände mig ganska ordentligt. Gjorde ont och jag blev rädd så jag släppte kastrullen som åkte i golvet med en smäll och gjorde ett regält brännmärke i plastgolvet. Då stänkte det smör överrallt, det blev jätte halt på golvet och som tur var hade jag ett förkläde av plast på mig, annars hade jag bränt upp magen också, för smören stängte upp över förklädet och rann sedan ner på byxorna. Klarade ena knät och magen från att bli helt uppbrända. Var bara ovansidan av handen som blev bränd. Men det räckte till för jag hade så fruktansvärt ont hela dagen och kvällen på lördagen. Fick springa och spola handen i kallt vatten hela tiden. Trots det bakade jag färdigt allting som jag bestämt att jag skulle baka. Min sambo tyckte jag skulle sluta baka när hade bränt mig. Men då hade jag en sorts bröd i ugnen medan jag höll på att sätta degen för en andra sort. Hade ju bestämt sedan flera dagar tillbaka att jag skulle baka på lördagen, så jag fortsatte och strax efter kl 19.00 på kvällen var jag klar. Började klockan 11.00 på förmiddagen. Blev lite förtskjutning på tiden i med olyckan. Annars hande jag varit färdig tidigare. Detta var min lördag.


image28

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0