Självhjälp

Vad betyder självhjälp?

  

För mig betyder självhjälp att man hjälper sig själv tillsammans med andra människor i samma eller liknande situation som en själv. Bara jag kan hjälpa mig själv och oftast är bara jag är expert på mig själv och vet bäst om mig själv. Trots det kan andra se saker utifrån hos mig som jag inte kan se själv. Man behöver stöd från andra för att man ska kunna förändra sig och utvecklas till det bättre. För det man inte vet om sig själv kan man inte förändra eller utveckla och därför kan man inte hjälpa sig själv helt på egen hand.


Själhjälp handlar inte om att man ska jobba med ett visst program och följa vissa punkter stegvis som är för planerade. För då blir det plösligt frågan om någon sorts behandlings eller terapi. Självhjälp handlar inte om det i mina ögon.


Nej, utan självhjälp betyder att man i en grupp träffas en gång i veckan och pratar om det som känns mest aktuellt just för tillfället. Man delar erfarenheter och få tips, goda råd och vägledning från andra om man vill ha det från människor man tycker om som man trivs bra tillsammans med.


I en självhjälps grupp lättar man sitt hjärta om man behöver det, om sådant som för tillfället känns helt rätt och skönt att släppa ut. Man kan också välja att inte prata, utan bara lyssna och ta del av vad andra har på sina hjärtan och vill dela med sig. Man kan komma till insikt om mycket genom att bara lyssna.  Man kanske också bara kom just den gången för att man behöver en stor, varm kram av någon. En kram ger så mycket mer än en massa ord.


Ibland kan det också kännas skönt att man bara träffas och gör något trevligt tillsammans som att gå ut och äta  eller fika kanske, för att sedan gå vidare på någon teater, bio eller konsert. Att bara träffas ger väldigt mycket  det med och ibland räcker det mer än väl. Alla människor skulle nog behöva en självhjälpsgrupp på ett eller annat sätt.



Mina ord på vad självhjälp är:                    
image32
1. Hjälp
2. Stöd
3. Trygghet
4. Vänner
5. Medkänslor
6. Värme
7. Gemenskap
8. Kärlek
9. Kramar
10. Tröst
11. Sinnesro
12. Förståelse
13. Vägledning
14. Ventil
15. Lyssna
16. Tårar
17. Skratt
18. Glädje
19. Lugn
20. Ilska
21. Erfarenhet
22. Lättnad
23. Insikt


Kommentarer
Postat av: jonna

du vet att jag alltid läser din blogg och blir alltid lika imponerad av att du orkar med allt som är svårt, antar att du inte har så mycket val men att skriva är alltid bra. jag bearbetar saker bäst när jag skriver.*kramar om* ta hand om dig å Jennie. kram

2007-11-25 @ 21:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0