Dikt

Pappa!

Jag önskar jag kunde hjälpa dig,
men jag kan inte det.
Har det ganska illa ställt själv,
även om mitt liv inte går att jämföras med ditt
Jag vill finnas där för dig, när du som mest behöver mig
men du har aldrig någonsin funnits där för mig.
Varför går jag då med så dåligt samvete,
när jag ser hur svårt du faktiskt har?
Kanske förstår jag dig mer än väl,
hur det är att leva sitt liv som du.
Leva i ensamheten
Leva utan vänner
Inte klara av att behålla ett jobb
Aldrig ha några pengar som räcker
Flytta runt hela tiden
Trots att jag aldrig
haft det riktigt lika illa själv .
Önskar jag på något sätt att jag kunde hjälpa dig,
hjälpa dig här och nu.

***

Varför låter du allting bara rasa för dig?
Du vet ju vad du måste göra för att överleva.
Tappa inte hoppet helt och hållet.
Sluta inte kämpa.
Skit inte i allting
Ansträng dig lite för jag vet att du kan.
Skärp dig nu
Var inte så stolt hela tiden.
Du är inte störst, bäst och vackrast.
Du kan och vet inte allting
Ta ditt förnuft till fånga
Du är inte dum
Ta dig i kragen
Få tummen ur
Gör vad du kan
Sök den hjälp som finns.


image27

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0