Lite hopp

Hej alla som läser min blogg.

Igår hade jag en hel dag tillsammans med min mamma ute i Södertälje. Det var en lite kylig med fin dag. Solen sken i alla fall. Jag kom tidigt till mamma i går morse och vi började med att äta frukost tillsammans och mamma berättade att hon börjat snusa och upptäckt att hon röker mindre då. Har länge försökt säga det till henne men hon har varit lite kinkig med att börja snusa. Nu snusar hon i alla fall och märker på en gång att hon mår bättre när hon röker mindra. Hon sa att hon gått ner till  typ 3 cigg om dagen och det är på rätt väg men räcker fortfarande inte. Hon har ju bara 40 % lungkapacitet kvar och det är ganska illa. Hon måste sluta helt, vilket jag försöker hoppas på att hon gör snart. Men har väldigt svårt att hoppas. Frågade mamma när hon och hennes sambo skulle åka på den där Hälsoveckan i Tallin som hon för ett tag sedan berättade om och hon visste inte. De har inte bokat den ännu   eftersom de inte har pengar. Jag hoppas de kommer iväg snart. De skulle vara där i 8 dagar och det är rökfritt där, så då kanske de slutar helt med ciggen.

Hur som helst när vi ätit frukost så tog vi en promenad till affären och det gick riktigt bra. Mamma var duktig på att gå hela vägen trots att hon fick vila en stund två gånger. (10 minuters promenadväg i normal takt. typ)Hon sa själv att det var väldigt behaglig luft ute igår som gjorde det lättare att andas. Vi handlade lite mat till lunch som vi skulle laga när vi kom hem. Inne i mataffären var det en kvinna som fick ett Epelepsi anfall. Men när vi såg det var anfallet nästan över så jag blev inte så rädd och tyckte inte det var så obehagligt. Bara lite.

Hämtade ut ett par paket också på posten också innan vi gick till affären. När vi skulle hem var det meningen att vi skulle åka buss, men mamma frågade om vi skulle gå tillbaka också. Då sa jag att för mig spelar det ingen roll. Du bestämmer vad du orkar. Då går vi sa mamma och så knatade vi tillbaka igen och det blev 3 vilopauser för vi gick lite fel så det blev en liten bit längre.

Hem kom vi i alla fall tillslut och jag tycker mamma var jätteduktig. Det är nyttigt att gå och mamma själv var också nöjd, men trött. Hon fick sitta och vila en lång stund och ta igen sig. Sedan lagade vi lunchen eller snarare blev det lunchmiddag eftersom vi åt frukost ganska sent. Vi åt tillsammans och hade ett bra samtal under måltiden. Sedan små  grejade vi lite efter maten och fortsatte prata om allt möjigt. Jag åkte sedan hem runt 16.30 och var inte hemma förrän runt 18.00 ungefär. Alltid mysigt att vara med mamma och sedan känns det bra att träffa mamma nu lite då och då och göra saker med henne medan hon fortfarande har lite ork kvar.

Tack för igår mamma jag älskar dig. Försöker hoppas, men det är svårt.

image21

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0