Mina funktionshinder och svårigheter!

Jag har ju en diagnos som heter Asperger Syndrom. Det är ett Neuropsykiskt funktionshinder eller snarare en personlighetsstyp. Äter inga mediciner för detta. Har även också Specifika inlärningssvårigheter som är lite samma som att ha vissa Läs och Skrivsvårigheter / Dyslexi och jag har väldigt lågt Arbetsminne. Egentligen har jag ADD också, det är ADHD utan h:et men det finns inte på papper. Där kommer dessutom både arbetsminnet och specifika inlärningssvårigheterna in. Även vissa Koncentrationssvårigheter hör dit. Jag har inte så svår grad av dessa funktionshinder. Därför är mina funktionshinder och svårigheter inget som märks på mig om man inte vet det och dessutom känner mig väldigt väl. Alltså inget att vara rädd för. Fråga gärna i stället om det är något du vill veta. Jag svarar gärna.

Här kan du läsa om Asperger Syndrom, ADD /ADHD och Dyslexi.

 Aperger Syndrom och ADD / ADHD: http://hem.bredband.net/b115842/inledning.htm

Dyslexi: http://www.dyslexi.info/


Mina svårigheter!


· Koncentrationssvårigheter.

· Svårt att organisera och att planera framåt i tiden


· Inlärningssvårigheter.

   Ta till mig kunskaper

   Svårt med huvudräkning

   Svårt att lära glosor

   Tar tid att lära in.

   Lågt arbetsminne

   Kan inte anteckna samtidigt som jag lyssnar..

   Kommer inte alltid ihåg vad jag nyss hört eller lärt mig.


·  Läs & skrivsvårigheter.

    Läser långsamt och förstår inte alltid vad jag läser.

    Tappar bokstäver i ord när jag skriver. (Skriver lite i stället för liten)

    Skriver fel på ord. (Den blir ibland ordet den i stället för det och med blir ibland men)

    Brist på ordförrådet (Svårt att ibland förstå ord som anses vara självklara)

    Skriver isär ord som ska stå ihop och tvärt om.

    Svårt med dubbelteckning ( Svårt att veta om jag ska ha en eller två lika bokstäver efter

    varandra i ett ord)


Övriga svårigheter.

· Svårt att hålla en normal ögonkontakt med folk (Flackar med blicken)

· Pratar mycket och kan bli intensiv.

· Uppmärksamhetsstörning. Hör men lyssnar inte alltid när jag koncentrerar mig på annat..

· Lite svårt med höger och vänster

· Klarar inte av att ha för många bollar i luften samtidigt, för mycket ansvar.

· Svårt att ta till mig kritik

· Konflikträdd

· Handlar och kastar ur mig saker utan att tänka mig för. Tänker efteråt.

· Relationssvårigheter. Svårt att få och behålla vänner.

· Anpassningssvårigheter. Känner sällan att jag passar in. Som i grupper och på arbeten.

· Svårt med plötsliga förändringar.

· Svårt att slutföra vissa saker som jag påbörjat. Tröttnar fort.

· Förstår inte alltid självklara saker. Frågar därför mycket.

· Svårt att komma ihåg ibland vad jag ska göra eller vill göra.

● Svårt att återberätta saker.

· Klumpig, Snubblar, slår mig, tappar saker och spiller.

· Slarvig, glömmer och tappar bort saker.

· Svårt för stress.

· Svårt att bli bestämd över och ta förmaningar.

· Svårt att tolka ironi, spydigheter och skämt.

· Hajar lätt till och blir skrämd av plötsliga ljud.

· Lite svårt att förstå och fylla i blanketter.

· Svårt att ringa ibland

· Svårt att känna empati och sätta mig in i andras situationer.

· Ibland svårt att kontrollera mina impulser. Behöver inte vara negativt

· Avbryter folk ibland och lägger mig i samtal utan att tänka mig för.


Det finns även väldigt mycket som jag är bra på också och jag kommer lägga in en lista på det snart.


image17



     

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0