Osynliga funktionshinder

Idag blev jag bemött ganska illa på ett forum när det gäller mina funktionshinder. Jag skrev nämligen och rådfrågade i forumet hur man ska gå till väga för att söka färdtjänst? Vissa gav bra råd om hur jag ska göra och andra nervärderade mina funktionshinder och tyckte att jag skulle låta dem som verkligen behöver färdtjänst ha det i stället eftersom de inte åker färdtjänst för nöjes skull. Kändes som om mina funktionshinder var mindre värda än dera egna och dessutom syns de inte så finns typ inte alls. Är så trött på detta. Bara för att det inte syns utanpå att man har funktionshinder eller vissa svårigheter så finns de inte. Då har man inga problem. Vad vet folk om det egentligen undrar jag? AS är ett osynligt funktionshinder finns där oavsätt om folk ser det eller inte.

Andra tycket att mina argumet inte var tillräckliga för att söka färdtjänst och det kan jag ha en viss förståelse för , som att jag är mörkrädd inte håller som argument, men inte att jag tycker det är jobbigt att stå nära folk i tunnelbanan under rusningen. Just detta är en svårighet man har när man har AS att man har svårt för beröring och att vara  ofrivilligt nära andra. Vissa klarar inte ens att krama andra eller ens skaka hand för att det är obehagligt med beröring. Sådan är dock inte jag. (men alla är olika) Särskilt av folk man inte känner. Detta är ytters bra skäl till att få färdtjänst och även att jag undviker att gå på aktiviteter på kvällen för att det är så jobbigt att åka hem sent.

Tycker inte folk ska yttra sig om något det inte vet något om. Bara för att mina svårigheter inte syns så betyder det inte att de inte finns där för det. Finns till och med vissa människor som inte ser AS eller något annat Neuropsykiskt funktionshinder som funktiosninder just för att det inte syns. Blir så förbannad på sådant. Snacka om att värdera folk olika alltså. Detta är nästan diskrimenering. Alla ska tas på samma allvar tycker jag oavsätt om funktionshindren syns utanpå eller inte.

Citerar mitt inlägg från forumet här nedan:

"Är det någon som har en aning om hur man ska gå till väga för att söka färdtjänst?

Jag skulle gärna vilja ha färdtjänst för att jag tycker det är jättejobbigt att åka hem sent på kvällarna med buss och tunnelbana. Det är så mycket konstiga människor ute på kvällen och jag blir helt nojjig ibland. Inbillar mig en massa saker och mår ganska dåligt när jag ska hem sent. Är rädd för fulla människor och tycker det är obehagliga. De blir så högljudda och de är så oberäkneliga. Sedan är jag också så hima mörkrädd. Händer ofta att jag undviker aktiviteter på kvällarna för jag är rädd och tycker det är jobbigt att åka hem sent.

På dagen går det ganska bra att åka både buss och tunnelbana ensam och ännu bättre när jag har sällskap. Den enda gången det är otroligt jobbigt på dagen är under rusningen. Hatar att stå som packade sillar i tunnelbanan och på en buss. Är så kort i rocken dessutom att jag tappar uppfattningen ibland om vart jag är i tåget och vart jag kommer ut eftersom jag inte ser något över folk. Blir då rädd att inte komma av där jag ska Dessutom blir det svårt att andas för luften försvinner. Gillar inte att behöva stå så nära folk jag inte känner och känna den flåsa mig i nacken. Ytterst obehagligt Får nästan lite panikkänsla ibland.

Vad ska man tänka på när man söker färdtjänst? Hört att de är hårda och att man måste vara envis? Vad ska jag trycka hårdast på för att få igenom min vilja? Räcker det med dessa skäl tror ni för att få färdtjänst förutom att jag har AS och Dyslexi? Någon som är ett råd?"



image23


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0