Mån-tis

Igår måndag gjorde jag inte så himla mycket. jag var en sväng till Högdalen för att handla kattmat på djuraffären och för att handla lite människomat på Ica. I övrigt var jag bara hemma och tog det lugt.

Idag tisdag så har jag varit på en arbetsplatsbesök helt på egen hand. Det gick jättebra och kändes väldigt bra men vad som kommer hända med det vet jag inte ännu. Det var i alla fall på Dyslexiförbundet FLMS. Devill att jag ska sitta och registrera på datorn och utföra lättare fakurering som tar högst 5 timmar i veckan. Dessutom är de vana vid folk med funktionshinder i olika former, det är till och vissa anställda där som själva har läs och skrivsvårigheter så på det sättet känns det bra. De har heller ingen tidspress på någonting och är medvetna om att jag måste lära mig arbetsuppgifterna först för att kunna utföra dem. Det kändes bra och arbetsgivaren gillade mig och trodde på starkt mig, men frågan är bara hur mycket jag orkar prestera, så vi får se vad som händer. Det handlar ju om haltid så det ska nog inte vara några större problem och det kan kanske ökas på till 75%. De var heller inte emot anställning med lönebidrag så vi får se. De måste prata med min handläggare på AF och bestämma vidare vad som ska hända.

Jag är ju i tredje fasen av jobb och utvecklingsgarantin och ska ju typ göra samhällstjänst på Djurens Rätt som blir min anordnare och då får man inte söka praktikplats undertiden så detta måste ju bli provanställning direkt med lönebidrag i så fall på kanske upp till 90% om det ska leda något vart. Undrar hur regeringen tänkt att man ska komma ut i jobb om man inte får söka praktik när man är i tredje fasen? För det är ju tänkt att man ska söka jobb paralellt med att man går hos en anordnare liksom och då är det väl anställningar direkt man måste söka då förstås. Gud vad krångliga de är och de på arbetsförmedlingen verkar knappt heller ha kolla på vad som gäller och inte eftersom det är så himla nytt med tredje fasen. Tror inte heller att man får praktisera utan inkomst för då jobbar man ju helt gratis och det får man inte.

Frågan är bara om arbetsgivaren går med på provaanställning med lönebidrag direkt bara? Får som sagt se vad som händer. Går ju också och väntar på beslut från Försäkringskassan om jag får fortsätta med aktivitetsstödet nu när jag är med i A-kassan. På tal om den föresten så står jag nu med två räkningar på 450 kr som ska vara betalda den här månaden. En från juli och en för augusti. har idag ring dem och prata med dem om att jag dels inte kan betala så mycket eftersom jag  är helt arbetslös utan bara betala 150 kr i månaden som får betala då. Det är en stor skillnad på att betala 300 kr för två månader än att betala 900 kr för två månader speciellt när jag inte har någon inkomst utan Jennie måste betala a-kassan åt mig för att jag ska kunna vara medlem för att kanske få tillbaka aktivitetsstödet. Hon ställer upp och betalar 150 kr i månaden åt mig med inte 450 kr i månaden.

Får jag nu jobb på halvtid så kan jag betala själv och då spelar det ingen roll om jag får tillbaka aktivitetsstödet igen eller inte. Men det är en evig väntan i alla fall måste jag säga. Försäkringskassan kan man få vänta i månader på innan de får tummen ur och göra något. De är så tröga. Jag har verkligen hamnat i en väldigt knepig sist och dessutom precis i kläm för vad jag har rätt till och inte. Så just nu vet jag ingenting om någonting. Jag vill bara ha jobb så jag kan tjäna pengar så fort som möjligt. Jag blir så snurrig på allting.
 
Så här är det. Jag kan inte ha Dyslexiförbundet som anordnare för de arbetsuppgifter jag ska utföra får man inte göra när man är i tredje fasen och jag kan inte börja med praktik för man får inte praktisera utan ekonomisk ersättning har jag för mig så det enda utvägen för mig är en direkt provanställning som vanligt på en arbetsplats eller en provanställning med lönebidrag på upp till 90% om arbetsgivaren går med på det. Så jag undrar hur detta ska sluta. jag blir så förvirrad och jag undrar om regeringen verkligen har någon aning om vad det sitter och bestämmer och vad de har tänkt egentligen. Detta är inte klokt.

Jag hoppas allt löser sig till det bästa i alla fall.



Nu några tankar till Anna Book och hennes familj som har varit på begravning i dag och begravt Annas mamma och barnens mormor. Jag hoppas det har gått bra och att det blev en fin begravning. Har haft dem i tankarna hela dagen.
Annas mamma har ju precis gått bort i lungsjukdomen KOL precis som min mamma gjorde för drygt två månader sedan. Båda våra mammor hette Maritha dessutom. Har lite personlig kontakt med Anna just på grund av detta. Vi förstår varandra och tänker på varandra i sorgen och saknaden efter våra älskade mammor. Man orkar ju inte vara så mycket stöttepelare åt varandra då man själv har fullt upp med sin egen smärta. Men lite kan vi stötta och det viktigaste är att vi förstår varandra i alla fall.

Kram till dig Anna om du läser detta. Jag tänker på dig det vet du.


Nu ska jag gå och titta ut middagsmat till mig och Jennie.

Vi hörs i morgon

Kram Marie





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0