Måndag och låst hemma

Idag när vi vaknade så var det helt vitt ute och Jennie var då tvungen att ta sitt busskort för att komma till jobbet. Nu missade hon iofs bussen då hon tog fel på tiden men hon måste ju åka buss hem också. Detta innebär i alla fall att jag blir låst hemma denna vecka. Kan inte ens åka till AF på onsdag då jag har tid. Har mailat dem och förklarat. Ska också till samtalsterapin för siasta gången innan jul på torsdag och till sjukgymnasten. Men Jennie har lovat mig att få ha busskortet då och hon själv går den dagen. Tycker jag är snällt. Nu ska jag egentligen in till stan i morgon och träffa min bror för att äta lunch och byta julklappar och så skulle jag få någon påse med grejer efter mamma. Får se hur jag ska lösa det. Jennie hade någon idé om att jag går till hennes jobb vilket tar en haltimme, hämtar busskortet, åker in till stan, kommer tillbaka till hennes jobb, lämnar busskortet och sedan går hem en halvtimme. 

Har en remsa men vi ska i väg båda två på grejer senare i veckan och då behöver vi stämplarna som är kvar. Jennie får nya pengar tidigast på fredag men de kan komma på måndag också. Det känns verkligen inget roligt detta. Men de är så de blir när det kommer snö och Jennie måste ju ta sig till jobbet. Sedan när Jennie slutar jobbet kommer vi inte köpa busskort överhuvudtaget tror jag. Kostar ju liksom 690 kr och ta det gånger två. Det är 1380 kr. Det har vi inte sedan. Inte ens till ett busskort för alla pengar vi får kommer gå åt till räkningar och mat i första hand. Som det varit hittills så har vi kunnat köpa ett busskort och så har vi köpt typ två till tre remor varje månad. En remsa kostar 180 kr helt pris så vi tjänar i alla fall några kronor typ 150 kr på att köpa dessa. Men Jennie nyttjar inte busskort så länge det är bar mark för då cyklar hon till jobbet.

Idag har jag suttit och skickat massmail med julhälsningar till alla jag känner. Behöver inte skicka några vanliga julkort i år då alla har mailadresser förutom Jennies släkt i Hallsberg. Tänk vad man sparar porto men det är roligt att få riktiga julkort tycker jag och roligt egentligen att skicka också. Men det blir dyrt med porto som sagt var även om julkorten inte behöver vara dyra. Finns fortfarande julkort för en krona att köpa.

Jag har också sutiit och leta ställen på Internet där man kan sälja sitt guld. Har lite guld efter mamma och min mormor som visserligen är arv men jag behöver verkligen pengarna och just nu står guldet ganska högt i värde. Hittade ett ställe där man kan skicka efter guldbrev http://www.guldbrev.se och då ingår.

Guldbrevet

När de mottagit din beställning skickar de ut ett
Guldbrev och en PIN-KOD.

Guldbrevet innehåller:
1st Godkänd säkerhetspåse
1st "Hur man gör" broschyr
1st Avtal
1st Rekommenderat förbetalt returkuvert

Att sälja guld till Guldbrev är
HELT KOSTNADSFRITT

Guldbrev 0 kr
Värdering 0 kr
Avgång 0 kr
Postgång 0 kr
Försäkring 0 kr
Summa avgifter 0 kr

De verkar ganska bra, för de sammarbetar både med posten och polisen och dessutom är breven försäkrade upp till 5000 kr om det kommer bort. Så har det även bra priser de betalar för guldet. Bättre än när man går till en guldsmedsaffär och dessutom är allt gratis. Men Jennie tycker inte det känns så väldigt pålitligt ändå. Ska prata med henne om detta när hon kommer hem från jobbet i kväll.

De köper inte heller ädelstenar tror jag som finns i guldet och då hoppas jag de skickar tillbaka dem för jag vet att i åtminstonde en ring så finns det en diamant. Det är mammas diamantring. Så då kanske man kan gå någon annanstans och sälja stenarna i så fall och få en liten hacka till.

De betalar följande guldpris per gram:

24K - 222 kr/g       18K - 158 kr/g
23K - 202 kr/g       14K - 124 kr/g
22K - 194 kr/g         9K - 71 kr/g
21K - 185 kr/g

För tandguld betalar de 120 kr/g

Hade ju först tänkt använda guldet till att smälta ner det och göra ett nytt smycke i form av ett M till minne av mamma och mormor men jag har insett att jag aldrig kommer ha råd med det även om jag har eget guld. Så därför funderar jag på att sälja det i stället. Har ju även ett armband och ett halsband efter mamma som jag burit på mig ända sedan hon dog, men det tror jag inte jag vill sälja även om det är mycket värt. Skulle kunna få 1896 kr bara för armbandet och halsbandet. Men jag vill nog ha kvar dem tror jag. Jag som egentligen inte brukar använda guld för jag tycker det känns för tantigt, men nu har jag burit mammas guld i ett halvår och även min förlovningsring i drygt 7,5 år så det känns inte så tantingt längre. Det övriga guldet från mamma som mest består av fingeringar använder jag inte då jag inte vill ha ringar på mig. Det är även några örhängen och några andrarmband och ett halsband.

Jag har även tagit en promenad ner till tunnelbanan idag och hämtat tidningarna City och Metro. Det gick ganska fort med fick lite frisk luft i alla fall.

Nu ska jag börja fundera på middag och sedan sätta mig och läsa tidningarna.

Vi hörs i morgon.

Kram Marie


Denna har jag skickat runt som julhälsning till folk. Hoppas bara inte folk upplever det som att jag tigger?



Kommentarer
Postat av: Natascha Adamo

Hej!



Härligt att du hittade Guldbrev. Är kundtjänstansvarig på Guldbrev och har tittat

runt lite bland bloggar och upptäckt att många skriver om oss och vår tjänst.



Guldpriset är högt nu så är ni nyfikna kan ni alltid kika in på www.guldbrev.se.



Ring gärna oss om ni har några frågor! Tel: 08-410 224 14



Trevlig dag! Mvh, Natascha

2010-10-18 @ 14:11:27
URL: http://www.guldbrev.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0