Måndag

Kom aldrig i väg till stan för att sälja mitt guld. Inte heller kom vi iväg för att hämta paket. Det blev en hemma dag i dag med. Ska göra det i morgon då jag ändå ska i väg till sjukgymnasten bland annat.

Har skikat in lite i min bok idag. Måste ta mig i kragen och sätta mig och skriva klart den någon gång. Min diktbok är ju klar förutom lite fin putsning bara.

Nu är i alla fall julen över men nu gruvar jag mig för nyårsafton som börjar närma sig. Hatar den dagen och framför allt så avskyr jag allt festade, all alkohol som måste drickas överrallt. Tycker det är obehagligt och jobbigt med fulla människor just för att det blir fulla. Man vet inte vart man har dem eller vilka de är eftersom man ändrar personlighet när man blir full. Man vet heller inte vad folk kan ta sig för i fyllan. Själv dricker jag aldrig. Tycker inte om alkoholhaltiga drycker och sedan tål jag det inte heller så värst mycket.

Dessutom hatar jag alla jävla smällare och raketer speciellt på fyllan. Är livrädd för dem för man vet aldrig hur de kommer flyga oavsätt hur man riktar dem. Det är också så högt och plötsliga ljud så jag blir så rädd när det smäller. Visst fyrverkerier är fint att se på långt håll men när det smäller bara några meter i från där man står så är det läskigt. Är så rädd att få rakterna på mig, dessutom har jag så känsliga öron. Ibland smäller folk här inne på gården där jag bor och då ekar det dubbelt så högt mellan husen, dessutom blir jag skraj för att få en raket in genom fönstret. En granne fick en liten raket upp på sin balkong för ett par år sedan av ett par ungdommar som stod här ute på vändplanen och sköt upp små raketer. Tror inte det var meningen att skjuta upp den på balkongen men den fick fnatt och flög dit ändå. Man kan aldrig lita på rakter och var de flyger. Det gick bra i alla fall men han blev ganska förbannad mest av rädsla tror jag.

Tänk vad mycket pengar folk slänger bort på alla dessa raketer och smällare. Folk betalar flera tusen kronor för något som man smäller upp på ett par minuter. Snacka om att nästan bokstavligen slänga pengarna i sjön. Skulle jag aldrig göra. Finns vettigare saker att lägga sina pengar på tycker i alla fall jag.

Nu slängde jag faktiskt pengar i sjön när jag var liten. Jag var typ 3-4 år och jag hittade en krona och konstaterade att den inte räckte till någon glass och slände den i sjön ute hos farmor & farmor i deras stuga.
Ha, ha! Jag var lite tokig när jag var liten.

Det är många djur också som var väldigt illa av allt smällande på nyårsafton. Speciellt hundar men också katter far illa. Min katt blir väldigt rädd på nyårsafton. Jag brukar vika igen persiennerna och skruva upp min tv lite extra högt så att Spookie inte ska blir så himla rädd. När vi läger oss om det fortfarande smäller så brukar vi somna till musik för katten skull. Det brukar gå ganska bra fram till tolvslaget sedan blir Spookie jätterädd och gömmer sig i våran säng tills det värsta är över. Jag törs inte lämna katten ensam på nyår. Vill vara hemma hos Spookie då.

Finns en jättebra förening som heter Smällarupproret http://www.antismallarupproret.se/ men tyvärr så riktar de sig i första hand till hundar som far väldigt illa av alla fyrverkerier och dessutom är det mest bara andra föreningar som får stödja dem och inte privatpersoner. De dissar lite alla andra djur som finns som också far illa av alla fyrverkerier. Jag mailade faktiskt till dem och och påpekade detta och jag tror de har ändrat sig lite i alla fall vad jag kan se på hemsidan. De nämner i alla fall andra djur nu på deras hemsida. 

Någon som har något förslag på hur man kan fira nyår utan alkohol och utan att det behöver kosta en förmögenhet? 

Hörs i morgon.

Kram Marie







 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0