Jantelagen

Jag har svårt att förstå mig på Jantelagen. Kan någon hjälpa mig att förstå bättre?

Jantelagen på svenska 

1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.  

Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt.   Jantelagen kopplas ofta till kulturen på många platser i Skandinavien, särskilt tidigare då de flesta bodde på landsbygden och i mindre städer och kontakten med omvärlden var mindre, vilket gav mindre utrymme till förändringar. Dock finns motsvarande fenomen på många andra platser i världen, bland annat på vissa håll i Japan, Australien och Kanada.

Då undrar jag, på vilket sätt?  

Jag vet inte hur jag ska tolka Jantelagens 10 budord och skulle jag följa detta så skulle jag nog känna mig ganska undervärderad tror jag, för det känns som om man inte får lov att känna att man faktiskt kan vara bättte än andra på vissa saker eller åtminstodne inte visa det och vara stolt över det. Känns som man inte får vara duktig eller visa att man är bra på något. För mig är det jätteviktigt att jag får känna att jag är duktig på saker och få vara stolt över det jag gör och klarar av och framför allt få utrycka och visa det utåt. Så jag vet faktiskt inte riktigt om jag gillar Jantelagen. Jag tycker det verkar vara en ganska dum lag. Men det kanske beror på att jag inte riktigt förstår den. Jag kanske har fått detta helt om bakfoten alldeles eller?   

Detta är mycket bättre!

Här finner du "Jäntelagen" (av Gudrun Hjelte), dvs motsatsen till den så negativa "Jantelagen": http://www.bijweb.com/citat/jaentelagen.htm

  1. Du skall tro du är något
  2. Du skall tro du är lika god som alla andra och alla andra är lika goda som du
  3.  Du skall tro att du är lika klok som som andra, ibland klokare
  4. Du skall veta att du är lika bra som andra om du vet att du gör ditt bästa kan du uppskatta dem som är bättre.
  5. Ibland vet du mer än andra-
  6. Du är inte förmer än andra men du är enastående som alla andra
  7. Du duger till mycket
  8. Skratta åt dig själv och din värld det gör dig fri
  9. Du skall tro att många bryr sig om dig
  10. Du skall tro att du kan lära andra en hel del och lära av dem
  11. Varför? - För att du är någon, en som behövs.


  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0