Onsdag

Idag har jag inte gjort något speciellt. Suttit vid datorn bara typ. Har iofs målat naglarna och hängt fram det jag ska ha på mig i kväll. Jag och Jennie ska till Hamburger Börs och se showen primaDONNOR. Ska bli superkul och jag hoppas vi kommer se bättre den här gången än förra gången då vi satt på balkongen längst bak. Det kommer ryka väldigt mycket pengar i kväll, för vi har bokat matplats och då måste man äta för minst 500 kr. Läs mer här om showen på länken och titta på bilder. http://www.hamburgerbors.se/primadonnor/



Se ett smakprov ur showen här: http://www.hamburgerbors.se/index.php?option=com_content&task=view&id=165

En sak som jag har kommit och tänka på idag är mammas kroppkakor och jösses vad jag saknar dem. De är så fantastiskt goda. Ingen kan laga dem så de blir lika goda som min mamma och nu känner jag bara att hur ska jag klara mig utan min favoritmat, mammas kroppkakor resten av livet? Jag kommer aldrig kunna göra dem så de blir lika goda som hennes. Men jag kommer ändå att laga dem ibland. Här kommer receptet.


Kroppkakor med lök och baconfyllning.

En påse mandelpotatis
2 Ägg
Mjöl
Salt
1 Pkt Tärnad bacon
1 Lök

Måste vara mandelpotatis som kokas dagen innan med skalet på och läggs i kylen. Dagen efter steker du bacon och lök tillsammans i en stekpanna. Dra blandningen åt sidan så det kallnar lite. Skala och mal potatisen i en assistent eller i en handkvarn. Tillsätt äggen och saltet. Blanda väl. Häll rikligt med mjöl på bakbordet och töm ut smeten över mjölet. Arbeta in mjölet, tillsätt mer mjöl tills det blir en fast deg. Ta inte för mycket mjöl för då blir kroppkakorna för hårda och torra. Gör en lång rulle av degen och skär ca 3-4 cm tjocka skivor beroende på hurstora kroppkakor det ska bli. Tryck gropar i skivorna och lägg i lite lök och bacon fyllning ungefär en tesked i varje. Blir det fyllning över så fördela det i alla kroppkakorna. Tryck ihop skivorna och rulla rundabollar. Sätt på en stor gryta med vatten och salt. Sänk försiktigt ner kroppkakorna i vattnet när det kokar. Efter en stund flyter kroppkakorna upp till ytan och låt dem då koka i 10 min.

När kroppkakorna är klara så lägg upp den på ett stort serveringsfat och låt de stå en stund så de får stanna av lite. Servera med smör, lingonsylt eller både och.

OBS: Man kan även göra dem vegetariska genom att låta bli att fylla dem. Man kan också fylla dem med antingen lök och vegetariska bacon bitar om man fortfarande vill ha den där goda salta smaken eller så kan man fylla dem med smörstekta kantareller eller champinjoner.



OBS: Detta är inte bilder på mammas kroppkakor. Hittade dem på Internet.

Det var dagens inlägg och nu är jag förskräckligt hungrig. Ska ta mig en macka tror jag så jag klarar mig tills vi kommer till börsen.

Vi hörs i morgon.

Kram Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0