Torsdag

Skriver blogg lite senare för nu ska jag göra mig i ordning för att åka till Willys och handla.

Kram så länge.

Nu ska jag äntligen skriva dagens blogg. Som jag skrev längre upp så har jag varit på Willys i Älvsjö och handlat och det var verkligen inte igår jag var där. Jag har heller aldrig åkt dit utan att cykla men det gick bra. hande med mig shoppingvagnen men det blev lite tungt att dra den upp för backen över bron till där bussarna går.

Annars var det okej att åka dit och man har ju inbillat sig att det ska bli billigare att handla på Willys men jag tycker inte att det blir det. Det jag handlade gick på över 700 kr, men det är klart handlar man bara av Willys egna varor så blir det nog billigare. Sedan har de ju dubbelt så stora förpackningar av många varot där och det är ju bra. Nu kom jag på något jag skulle ha passat på och köpa när jag ändå var där bara för det. Jaja, det får bli en annan gång.

Jag köpte i alla fall bland annat en påse äpplen för jag blev så sugen på äppelpaj när jag satt och läste Vivis tidning Salt & peppar där de hade ett specialreportage om just äpplen. De hande bland annat med ett recept på äppelpaj så nu ska jag göra det någon dag hade jag tänkt. Mums.

Jag måste dela med mig av en bra artikel jag läste i DN häromdagen om ADHD. Jag har ju ADD och det är samma kriterier som för ADHD fast jag är inte hyperaktiv som H:et står för.

Det var det. Nu har jag lite annat att göra på datorn innan Jennie kommer hem och jag ska börja med middag.

Kram Marie


Fynd löser gåtan adhd

Amerikanska forskare kan nu för första gången visa hur hjärnan fungerar hos personer med adhd. Upptäckten kan leda till nya skräddarsydda behandlingar.

– Det här är första gången det bekräftas i en studie att personer med adhd har ett annorlunda belöningssystem i hjärnan än andra. Det har vi hittills bara sett i djur- och beteendestudier, säger Hans Forssberg, professor i barnneurologi och adhd-forskare vid Karolinska institutet.

Omkring var tjugonde svensk har adhd som påverkar deras vardagsliv. Det är ett funktionshinder som kan ge koncentrationssvårigheter, överaktivitet och låg impulskontroll. Länge har forskarna misstänkt att personer med adhd har en obalans i hjärnan av signalämnet dopamin. Nu kan den amerikanska forskaren Nora D Volkow för första gången i en studie på människor visa att personer med adhd har ett lägre flöde av signalämnet dopamin i två områden i mitten av hjärnan. Just de områdena är centrum för hjärnans belöningssystem, som styr vår motivation att göra saker. Dopamin har som uppgift att förmedla signaler mellan cellerna i belöningssystemet.

Nora D Volkow och hennes kolleger studerade aktiviteten i belöningssystemet hos 53 vuxna personer med adhd med hjälp av en så kallad PET-kamera. Resultaten jämfördes med en kontrollgrupp med 44 personer utan adhd.

– Vi kunde se att dopaminaktiviteten var lägre hos dem med adhd. Det förklarar deras symtom som koncentrationssvårigheter och låg impulskontroll, säger Nora D Volkow, som är chef för National institute on drug abuse i USA. När en person utan adhd får ett nytt intryck från omgivningen stiger flödet av dopamin till en toppnivå, som varar en stund. Hos den som har adhd stiger också nivån av dopamin, men minskar snabbt när han eller hon nås av ett nytt intryck. – Belöningssystemet reagerar alltså snabbare på nya intryck hos den som har adhd. Våra fynd ger också en biologisk förklaring till varför personer med adhd oftare än andra blir missbrukare. Droger ger snabb tillfredsställelse, säger Nora D Volkow.Upptäckten kan enligt Volkow leda till nya skräddarsydda behandlingar, både nya läkemedel och beteendeterapier. Studien publiceras i veckans nummer av medicintidskriften Jama.

Anna Bratt

Adhd

Adhd står för uppmärksamhetsstörningar och impulsivitet/hyperaktivitet. Ungefär 3 till 7 procent av befolkningen beräknas ha adhd.
 
Det är vanligare med adhd hos pojkar än flickor. Barn med adhd har svårt att vänta, att kontrollera känslor och humör. De kan ha svårt att planera och organisera sin tillvaro.

Problemen med adhd hos vuxna varierar mycket, men många har koncentrationssvårigheter.

Personer med adhd har ökad risk för kriminalitet och missbruk av alkohol och droger.


OBS: Vill ni veta mer om ADHD så klicka på länken här: http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_adhd_intro.htm Klicka även på länkarna längre ner på sidan för ännu mer information om ADHD. Finns även information i menyn till vänster på sidan. Kolla bland annat på det som heter DIAGNOSKRITERIER. Där längst ner på sidan kan du även klicka på länken DIAGNOSKRITERIER FÖR ADHD. Klicka även på det som heter VUXNA i menyn och läs. Även där innen finns det fler länkar under texten.


Kommentarer
Postat av: Mia

Ser fram imot att läsa dagens blogg.=)Kram

2009-09-10 @ 14:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0