En lugnare dag.

Idag har det varit en mycket lugnare dag än igår. Började dagen med att stiga upp 8.30 för jag skulle iväg till min samtalsterapi. Det kunde jag sannerlige behöva efter allt så hände igår. På vägen hem gick jag börbi både Akademibokhandeln och Bokia för att se om bokreatidningarna hade kommit men de hade de inte. jag var ute i tidigaste laget. Bokrean brukar ju vara i slutet av februari, så de kommer väl någon gång i mitten av månaden antar jag. Ska nog maila bokhandlarna sedan och höra när den kommer. I vanliga fall så kommer ju tidningarna i brevlådan med alla annan reklam men vi har en skylt på dörren som det står nej tack till reklam. Har haft det i flera år och detta innebär att jag inte får bokreatidningarna i brevådan. Skönt att slippa all reklam för det blir så mycket pappersinsamling eftersom jag och Jennie släpar hem en massa gratisstidningar och reklamtidningar och dyligt ändå. Men då får ju ju i alla fall bara de reklam vi vill ha.

Man får ju inte ens IKEA katalogen när man har "nej tack till reklam" på dörren, men är man med i IKEA family så kan man kryssa i på hemsidan att manvill ha den ändå. Så den får jag i alla fall.

Idag släppte Aftonbladet sin Schlagerbilaga så den köpte jag med hem, för i år är det mångaartister med i melodifestivalen som Jennie gillar, så hon ville ha den. Får se om Expressens bilaga kommer i morgon kanske. Melodifestivalen börjar i helgen med första delfinalen. Ska bli kul att se.

Efter att jag kom hem så har jag ätit lunch och suttit vid datorn. Blev jättesugen på att baka bröd, men har inte ingridienser så det räcker. Hade en tanke om att åka iväg och handla så att jag kan baka i morgon men har inte fått tummen ur. Har ju ingen bil och det är jobbigt att gå med shoppingvagn i den här modden som är ute just nu, speciellt med mina dåliga fötter. Men jag kan sticka iväg i morgonbitti och handla i stället. Får se till att jag kommer upp i tid bara. Sover ju till 10 på mornarna nu mera.

Som jag skrev igårdagens inlägg så ska jag ju försöka söka sjukersättning på halvtid eller den blir någon slags sjukpension typ. Jag har insett att det inte längre handlar om att jag inte kan jobba utan det handlar om att jag inte kan uppfylla arbetsmarknadens krav. Jag menar att jag har ju varit arbetslös i drygt 8 år och har fortfarande inte fått något jobb. Jag får inga jobb heller. Arbetsmakrnaden är för hård. Kraven som ställs idag är att man har gymnasiekompitens, har en utbildning, är språkkunning, har körkort  och har flera års arbetslivserfarenhet. Inget av detta har jag. Sedan kan jag ju inte lyfta tungt och göra för montona arbetsuppgifter p.g.a mina dåliga rygg och axlar med kroniska smärtor. Kan heller inte stå och gå för mycket på grund av mina dåliga fötter som jag har medfödda fel på. 

Jag är 36 år nu och det skulle ta allt för långt tid att skaffa mig allt detta för att få jobb. Ska försöka bli Florist genom att söka en yrkesutbildning på komuxnivå på S:T Eriksvuxengymnasium till hösten, så får vi se hur det går om jag kommer in. Detta är min sista möjlighet till att utbilda mig och kanske få ett jobb inom yrket. 

Men jag behöver något att leva på tills hösten och då tänkte jag försöka sjukpensionera mig på 50 %. Man kan alltid minska detta till 25 % sedan när jag börjar studera. Kommer i alla fall aldrig kunna jobba heltid ändå. Max 75 % klarar jag men oavsätt så måste jag ändå börja med 50 % om jag får ett jobb, eftersom jag inte jobbat på så länge och sedan trappa upp. Så jag har i alla fall lite framtidsplaner för mig själv men sedan hur vida det kommer uppfyllas vet jag inte. FK kanske säger helt nej till min sjukpension. 

I kväll ska Jennie iväg ut för att äta avslutningsmiddag med sina kolleger från sitt jobb. Har blivit lite förtskjutet på grund av olika orsaker. Men i kväll ska de ut i alla fall och detta innebär att jag får äta middag ensam idag. Känns ganska skönt att få lite tid för mig själv en stund med tanke på att vi går hemma bägge två nu. Då behöver man det.

Köp min diktbok "Känslor i natten" Måste sälja minst 50 st böcker för att överhuvudtaget få ut någon provision och jag har bara sålt 8 st hittills. https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=43081

Hörs i morgon, då ska jag visa bilder på mina nybakta bröd om det blir av att jag bakar. Ska försöka ta mig i kragen.

Kram Marie



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0