Helsningfors resan

I lördags åkte jag och Jennie på en kryssning till Helsingfors. Vi kom i god tid till båten och när vi kom in i terminalen så hade de redan börjat släppa ombord folk på båten så det var bara att gå rakt ombord och börja leta efter hytten. På vägen ombord stod en fotograf och tog bilder på resenärerna som man senare på kvällen fick köpa för 50 kr. Vi köpte bilden. Kolla här:



När vi kom ombord på båten så tog det en bra stund innan vi hittade våran hytt och både jag och Jennie höll på att svettas ihjäl och det kan man ju förstå när man ser bilden och hur mycket kläder vi hade på oss.

Vi hittade hytten tillslut och när vi fått av oss lite kläder och hade packat upp så gick vi och kollade in båten. Först så kollade vi in vart en restaurang fanns som vi bestämt oss för att äta på och längre bort hörde vi sedan Nanne Grönvall som soundcheckade inför ett gig lite senare på kvällen. Satt där en stund och lyssnade och visade henne att vi var där. Nanne vet vem jag är då jag bland annat hjälpt henne med hennes hemsida tidigare.  När vi sedan rörde på oss så hamnade inne på taxfree där vi handlade lite läsk och lite gott att tugga på att ha i hytten. Sedan kom jag på att jag skulle fråga min bror om han ville ha något från taxfree han också så jag ringde honom och kollade. Han skulle kolla på hemsidan och skicka ett sms. Vi gick sedan och käkade vegetarisk hamburgetallrik och den var helt okej faktiskt. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till hytten för att byta om och göra oss i orning för kvällen.


Här är våran hytt. Ganska mysig. Men det visade sig att vi hamnade precis under Fun Club vilket gjorde att vi fick stå ut med dunrande musik fram till ca 02.00 på natten. Tur nog så hade vi ett par öronproppar med oss och jag hade min MP3 spelare att stoppa i öronen. 

När vi sedan var på väg till Fun Club där Nanne skulle uppträda för att ta plats vid något bord så stötte vi ihop med Nanne och vi fick varsin kram och så pratade vi en kort stund. Vi kom lagomt förbi taxfree då det kom ett sms från min bror att han ville ha ett par saker därifrån så vi vek in där igen och köpte det han ville ha. Så var det bara att gå tillbaka till hytte en vända till och lämna sakerna. När vi kommer till hytten så märker Jennie att en av flaskorna läcker som vi hade köpt så det var bara att gå tillbaka till taxfree och få den utbytt vilket gick jättebra och så sedan tillbaka igen till hytten för att lämna den.

Nu kunde vi äntligen gå till Fun Club och ta plats. Satt där ett tag och väntade och så blev det en härlig svängig spelning med Nanne Grönvall. Tog lite bilder.


Här sitter jag och väntar på att Nanne ska börja.


Här sitter Jennie och väntar.


Bild på Nanne som jag tog. Hon är världens svåraste människa att ta bilder på för hon rör sig som otroligt mycket på scenen när hon sjunger. Hon är ett stort energi knippe och jag förstår inte hur hon orkar. Hon är ju ändå 45 år.




Här stod hon still då hon sjöng en lugn låt.


Ingen show utan minst ett klädbyte, det är Nanne det.




Så jag som diggar Nannes musik på dansgolvet.

Nä showen var slut så gick vi tillbaka till hytten och tog det lugnt. Låg och läste högt för varandra. Blev inte jättemycket sömn då det alltid är svårt att sova på ett nytt ställe och sedan som sagt var det dunka dunk musik i taket då vi hamnade under Fun Club som körde disco till kl 02.00.

Vaknade i alla fall i tid nästa morgon till frukostbuffén. Var mycket gott och vi åt regält för att vi skulle klara oss ett tag. Men tyvärr blev det ingen morgonstund har guld i mun, för helt plötsligt hörde vi världens barnskrik över hela matsalen men vi såg ingenting. Först trodde vi det var en lite unge som protesterade och var arg för att han/hon inte fick som den ville, men det visade sig snart att en rasande vuxen man kommer släpandes jätte våldsamt på en flicka i 10 - 11 års ålder som ser skräckslagen ut. Hon gråter och skriker upprepande ord på finska hela tiden och kämpar emot allt vad hon orkar och efter dem kommer en frukostpersonal rusande och försöker stoppa mannen. Han var på väg ut med flickan ur matsalen.

Såg ganska otäckt ut och nära där vi satt så fick frukostpersonalen mannen att släppa flickan och hon reste sig upp och sprang i väg, mannen rusar snabbt efter henne och personalen efter honom. Denna händelse hade jag sedan väldigt svårt att släppa sedan under dagen för jag gick och grubblade på vad det var som egentligen hände. Såg ju inte händelsen från början och fick heller inte se slutet av det hela. Frågor gick runt i mitt huvud. Varför var mannen så arg på flickan och vad ropade flickan upprepande gånger på finska? Så gick jag också och undrade hur hur en vuxen människa inte kan behärska sig mer än så? Undrade också hur det gick och vad som hände när de kom ut ur matsalen för det fick jag ju aldrig veta.

Min teori är att flickan gjorde något som fick mannen att explodera och han skulle i väg med henne till hytten för att slå henne. Hon skrek kanske hjälp, eller slå mig inte på finska hela tiden. Man får inte behandla barn på detta viset och det som upprörde mig var att flickan ändå var så pass gammal som 10 - 11 år och hon var inte arg och det var ingen protest utan hon var skräckslagen och grät.

Jag har släppt det där nu för jag kommer aldrig få veta någotning mer om detta ändå. Men jag tycker att sådär får man inte behandla ett barn och det tyckte inte frukostpersonalen heller så det var väl därför kvinnan ingrep.

Skakad och skärrad så åt vi klart och sedan gick vi till hytten för att klä på oss och gå i land. När vi kom i land fick vi nästan en sköldchock. det visade sig att det var -18 grader kallt i Helsingfors. Tur vi hade ordentligt med kläder på oss och långkalsonger. Vi började med att köpa en dygns biljett för lokaltrafiken så vi skulle kunna röra på oss i stan. Tog sedan spårvagnen till något som heter Sia Life. Tog en stund att åka och vi fick byta en gång.


Här sitter Jennie på spårvagnen till Sia Life

Sia Life är alltså ett vattezoo liknade akvaria här i Stockholm. Där fick vi se hur mycket olika fiska som helst. Det var Nemo fiskar, och Doris fiskar, blåsfiskar, hajar, pirayor, rockor, maneter sillar, bläckfiskar, sjöhästar och en massa andra sjödjur och fiskar. Var faktiskt kul att se men det tog inte så lång stund. Här kommer lite bilder, men det är inte lätt må ni tro att ta bilder på fiskar i vatten.

 

Nemo


Flera Nemo


En Doris.


En konstig fisk


Maneter


Sjöhästar


Tvår rockor som ligger och slöar på akvariebotten.

När vi var klara åkte vi tillbaka till centrum där vi besökte Nordens största varuhus som heter Stockmann som är hela 10.000 kvm stort. 8 våningar ovanför markytan, två vångar ner och längst ner ett pakeringsgarage. Just nu håller de på att utvidgar varhuhuset så att det blir upp till 50.000 kvd stort. Det kommer finnas 40 rulltrappor och hissar och varuhuset kommer bli världens största varhuhus. Det var häftigt att gå där. Vi åkte bara upp till en våning där de hade husdjurstillbehör och köpte med oss lite kattgodis till min katt. Man har så mycket kläder på sig när det är så kallt så man orkar inte gå någon längre tid och kika med alla kläder för man svettas ihjäl efter ett tag. Men man skulle kunna gå där en hel dag och titta om det ens räcker för att gå igenom allting. Vi fikade i alla fall på varuhuset innan vi gick vidare för att få sitta en stund.



Bild tagen en annan årstid utanför varuhuset.

 
Denna bild tog jag några våningar upp i nne i varhuhuset.


Här sitter jag och fikar. Fanns caféer och restauranger på varje våning.


Här sitter Jennie och fikar.

Det var skönt att sitta en stund. Eftersom vi hade lite tid kvar innan vi var tvungen att åka tillbaka till båten så bestämde vi oss för att besöka helsingfors Stadsmuseeum, vilket också var gratis inträde. Var bra för vi hade redan gjort av med en del pengar. Dock handlade vi ingenting förutom mer öronproppar och kattgodiset dårå för det var så snuskigt dyrt i Finland allting.

 
På vägen till museet gick vi dels förbi Helsingfors turistbyrå och dels så passerade vi en jätte häftig byggnad som såg ut som ett tempel. Det är Helsingfors domkyrka. Mycket vackert. Museet var kul men inte så värst stort och det stod ju mest texter på Finska så vi tittade mest på alla föremål. Var lagomt stort för vad vi orkade med. Hade nämligen börjat bli väldigt trött i fötterna, så när vi var klara så åkte vi tillbaka till båten. Där tog vi oss ett varmt bubbelbad och en het bastu för att tina upp lite. var jätte härligt. Sedan var det dags för mat igen och vi gick till samma restaurang på båten som vi tidigare ätit på. Nu åt vi en vegetarisk pizza som var sådär tycker jag. Godare pizza har jag ätit.


Jennie i väntans tider på maten.


Här är jag hungrig men glad och nybastad och varm.

Mätta och belåtna gick vi sedan till taxfree för att handla med oss lite snask hem och för att göra slut på de sista euron vi hade kvar. Fick dock ett par mynt över som jag spelade upp + att jag växlade en 20 lapp och spelade för också. Blidde ingen storvint här inte men det är kul att spela fast farligt för plåmboken må jag säga.


Här är jag i fullfart med att spela.

Resten av kvällen tillbringade vi faktiskt i hytten för det hände inget kul på båten och vi är ju inte några fest människor heller. Vi fick dock gå en sväng till informationen och säga till om värmen i hytten som slutade fungera som den skulle och det blev ganska kallt där. En vaktmästare fixade snabbt felet. Sedan packade vi allt vi kunde packa och låg sedan och läste högt för varandra och somnade ganska tidigt. Vi var så dåsiga av åksjuketabletterna vi tagit tidgare på eftermiddagen i förebyggande sysfte mot sjösjuka, sedan hade jag också tagit migrän medicin eftersom jag fick migrän på vägen tillbaka till båten så jag var väldigt dåsig. Trots att jag var så trött så vaknade jag ändå flera gånger under natten.

Vi vaknade 7.30 och gick då upp för att äta frukost i cafét som låg intill taxfree. 9.40 var vi sedan hemma igen i Sverige. 

När vi kom hem så blev katten jätteglad. Var så trött så jag blev tvungen att lägga mig och blunda en stund efter att vi packat upp, kollat mail och betalat räkningar. Nu ska jag snart gå och lägga mig. Det var våran resa till Helsingfors.

Vi hörs i morgon

Kram Marie



Kommentarer
Postat av: Mia

Va kul det var att läsa om eran resa och många fina bilder hade du tagit också.Ni verkar ha haft det riktigt mysigt.Kram

2010-01-25 @ 23:10:19
Postat av: Jeanette

Låter som en riktigt lyckad kryssning!



Ett tips: gå med www.gratis5.se/user/register/Jeanette81 Det går snabbt att gratis få presentkort och finns presentkort på nästan alla kedjor. Tog mig bara 3 veckor att få ihop till det första. Går man med via länken ovan får man just nu 25 extra poäng, dvs. totalt 75 mot annars 50. Så passa på!



Ha en fortsatt härlig dag!

2010-01-26 @ 14:18:00
URL: http://heltvanligtliv.blogspot.com
Postat av: Jeanette H

Hej brudar!!! helt underbar blogg, bilder, slipser allt. Helt otroligt!!!! jag har bara en personlig fråga. Har ni haft svårt o kommit ut som Lebbar? Kramar JH

2010-01-26 @ 18:08:58
Postat av: Eddo

Kan bara hålla med föregående! Älskar bloggen och följer den varje dag!

2010-01-26 @ 21:18:03
Postat av: Jonna

gud va fina ni är på bilderna!!! va trevligt ni verkade ha- det unnar jag er båda i dessa svåra tider. kommer till sthlm sista helgen i februari, vore kul att ta en fika eller så =) kramar till er båda två!!! =D

2010-01-27 @ 22:58:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0