Tisdag -Onsdag

I går tisdag blev en väldigt slapp dag. Satt nästan hela dagen inne på Youtube och kollade på alla möjliga olika klipp. Tiden springer i väg när man sitter där och plötsligt var det dags att börja med middag. Skulle ha den klar för jag och Jennie skulle på bio. Det var en specialförhandsvisning av filmen "The Cove" som Jennies jobb anordnade. Se denna film och rekomendera den vidare. Det är inte klokt vad de utsätter delfiner för i Japan. Detta måste stoppas. Ingen trevlig film men nyttig att se. Blir bara obehaglig på slutet.



THE COVE - OM DOKUMENTÄREN

Delfinslakt är ett begrepp som är främmande för de flesta svenskar. Men, vad många inte vet är att, till följd av vår fascination för djuret slaktas årligen tusentals delfiner. Under den så kallade delfinfångstsäsongen, som pågår i den japanska kuststaden Taiji mellan september och mars varje år, för att hitta perfekta exemplar av delfiner till världens djurparker, slaktas de tusentals delfiner som inte håller måttet.

I den modiga dokumentären The Cove har filmaren Louie Psihoyos tillsammans med eldsjälen och före detta Flipper-tränaren Ric O’Barry, lyckats ta sig in i den tungt bevakade viken där slakten av delfiner sker. Genom filmen kan äntligen Taijis mörka hemlighet som Japanska myndigheter arbetat hårt för att dölja exponeras i hopp om att slakten ska upphöra.

The Cove har uppmärksammats enormt världen över sedan den visades för första gången på Sundance Filmfestival i år. Filmen har vunnit en mängd priser, tillägnats ett avsnitt i South Park, gjort aktivister av Hollywoodstjärnor som Ben Stiller, Hayden Panettiere (Heroes) och Zooey Deschanel, och den stöttas officiellt av bandet Coldplay och Paris Hilton. Inte minst har uppmärksamheten kring filmen påverkat Japanska myndigheter så pass att årets delfinslakt tillfälligt skjutits upp.

Världens blickar är riktade mot Taiji och i och med det är hoppet nu stort för världens delfiner

The Cove har svensk biopremiär den 15 januari 2010 och du kan köpa biljetter på www.sf.se.

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=pnuYcJfIgDw&feature=player_embedded


Amerikanska officiella hemsidan: http://thecovemovie.com/

Svenska hemsidan: http://www.thecovesverige.se/




Idag onsdag har jag iofs också suttit en del vid datorn men jag har gjort lite nytta. Bland annat har jag kollat upp en floristutbildning på S:T Eriks vuxengymnasium (Komvux) http://www.stk.edu.stockholm.se/program.php?sida=yrkesinriktadvuxenutbildning&flik=komvuxflorist som jag tänker söka till hösten. Tyvärr kan man inte söka höstens utbildningar ännu, men så fort man kan det så gör jag det.

När jag surfade runt som mest så hittade jag ett stället som heter Vuxenteamet http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Vuxenteamet/ som hjälper vuxenstuderande som har funktionshinder att klara av studierna. Man kan få diverse hjälpmedel och anpassad studeinivåer. Låter jättebra så jag har faktiskt redan hört av mig till dem. Stod att man måste vara ute i god till med planeraing för hjälpmedel i studierna.

Jag behöver ju dessa hjälpmedel:

* Diktafon (Spela in lärarna på lektionerna bland annat, även så jag kan läsa in läxorna så jag lär mig dem lättare)
* En bra stol att sitta på
* Mjuk matta att stå på
* Höj och sänkbart bord
* Ståstol (Sadelstol med ryggstöd som man kan halvsitta i för att avbelasta fötter)
* Ergonomisk datamus (Om det är mycket studier vid datorn)
* Assistent (Alltid finnas tillgänglig om jag behöver fråga om hjälp, som kan anteckna åt mig)
* En kurs på Cogmed där jag får bygga upp mitt arbetsminne inför skolstarten)
http://www.stk.edu.stockholm.se/program.php?sida=yrkesinriktadvuxenutbildning&flik=komvuxflorist
* Inläst kurslitteratur (Om det finns)
* Lättläst kurslitteratur (Om det finns)

Jag tror att om jag får rätt sorts hjälpmedel så kommer jag att klara denna utbildning. Tror på mig själv. Vet redan vart jag skulle vilja göra min APU praktik om jag kommer in och det är på en jättetrevlig blomsteraffär i Högdalen.

Jag har också suttit och kollat upp lite på CSN:s hemsida. Man kan tydligen söka studielån elektroniskt och det är ju bra. Man kan också söka när som helst på året. men jag ska nog vänta till jag åtminstonde sökt Floristutbildningen tror jag. Just nu måste jag ansöka om avskrivning av mitt lånt eftersom jag inte har någon inkomst som jag kan betala av lånet med. Fast då kanske det är bättre iofs att redan nu söka studelån för hösten i stället. Måste prata med Jennie om det när hon kommer hem.

I morgon förmiddag kommer fotografen för Allers veckotidning hem till mig och vi ska ta bilerna till reportaget i tidningen. Så jag måste nu stryka en blus som jag tänker ha på mig i morgon och sedan är det dags att laga middag. När Jennie kommer hem ska vi äta middag och sedan ska hon ha datorn. Då ska jag börja titta på min DVD 40-års humor som jag fick i brevlådan idag. Köpte den på Tradera.

Hörs i morgon

Kram Marie






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0